Barion Pixel
Blog

Keresés az oldalon

Fogalom tár
„A-tól, Z-ig” a weboldal készítés világában

Elhatároztuk, hogy összeállítunk egy olyan „szótárt”, amelynek segítségével bárki eligazodhat a honlap készítés nem is olyan bonyolult rendszerében. Olyan fogalmak tartalmát feltárva, amikkel mindenki találkozik az oldalunkon található ajánlott csomagok keretében. Reméljük, hogy ezzel is hozzá tudunk járulni a megfelelő csomag kiválasztásához.
 
Maga a téma szerintünk egyébként rendkívül izgalmas. Annál is inkább, mert ha megpróbáljuk elképzelni, hogy mekkora is a kiber tér, a tárhelyeken, szolgáltatóknál, weboldalakon, interneten található információ halmaz, akkor Univerzumnyi mennyiséggel szembesülünk. Ebben a hatalmas adattérben eligazodni, a működését megszervezni és fenntartani egyrészt hatalmas felelősség, másrészt elképesztő kaland. Az elme által létrehozott és alkalmazott tudás halmazt pedig a szakemberek, a mindennapi életet szolgáló technikai eszközzé fordították le az emberek számára.

Ebben benne lenni, új és új dolgokat kitalálni, fejleszteni, ösztönözni másokat a weblap készítésre és közös munkával megvalósítani ezt a célt, valóságos szakmai kaland. Mindig nagy izgalommal állunk ezek előtt a feladatok előtt. Miközben nem tudunk lemondani az edukációs vágyainkról sem. Ezért a kettő ötvözeteként belekezdtünk egy olyan fogalom tár, értelmező szótár elkészítésébe, amely mindenki számára jól érthetővé teszi a weboldal készítést. Az alapfogalmaktól indulva az összetettebb funkciókig.

Kezdjünk az alapoknál.

 

Domain név
Domain név
A domain név valójában a kiber térben található címünk. A weboldalunk, webshopunk könnyen értelmezhető azonosítója. Olyan, mint a lakcímünk, postacímünk. Ezt látjuk kívülről. Valójában egy rendkívül komplex számsorról van szó, amit IP címnek hívunk. Ez a helymeghatározás teszi lehetővé, hogy kapcsolatba léphessenek velünk, illetve láttatni tudjuk azt, amit a webes térben létrehozunk. A domain címek szerverekhez, tárhelyekhez vannak kötve. Szolgáltatótól kell megrendelni, a díja nem magas és általában évenként megújítandó.
 
Hogyan válasszunk domain nevet?
A névválasztás jó, ha egyértelműen utal a weboldal tartalmára. Nem baj ha figyelem felkeltő, azonban túl hosszú, kacifántos név nem feltétlenül előnyös. A jól megjegyezhetőség viszont kívánatos. Arra is érdemes odafigyelni, hogy a domain név ékezet nélküli vagy ékezetes legyen. A magyar nyelv azonban számos ékezetes szót használ. Van köztük számos olyan is, ami ékezet nélkül egyrészt más értelmet nyer. Példák sorát hozhatnánk, hogy mennyire fontos jól átgondolni a választást. Mindezért érdemes több domain névben gondolkodni, a kereső optimalizálás elemzést, a magyar nyelv sajátosságait is figyelembe venni, a foglaltságokat tisztázni.
Azt is meg kell határozni, hogy név.hu, név.com, vagy éppen név.eu végződése legyen-e a domain névnek abban az esetben, ha még egyik sincs lefoglalva? A domain végződés utalhat a vállalkozásunk/szervezetünk földrajzi lokalizációjára. Ugyanakkor például egy magyar honlapnak is lehet .com, vagy .eu végződése.

Mielőtt eldől a választandó név, meg kell győződni arról, hogy a kívánt domain név szabad-e, vagy valaki már használja. Csak más által le nem foglalt, tehát szabad domain név regisztrálható. Ennek megállapítására hazánkban a domain.hu, hivatalos .hu, domain nyilvántartó keresőjét érdemes használni. Bárhány szabad név lefoglalható. Ennek az a jelentősége, hogy a távolabbi időben létrehozandó weboldal tervekhez is meg lehet venni neveket, ezzel előre biztosítva a legjobban passzoló elnevezést. Így az adott névhez más már nem fér hozzá akkor sem, ha hasonló tevékenység okán számára is kívánatos lenne. Emellett azt is meg lehet oldani, hogy a lekötött nevek egy már meglévő weboldalra mutassanak. Ennek pedig az a jelentősége, hogy a Google keresőben a téma kapcsán leginkább keresett szavakkal létrehozott domain nevekkel támogatható az oldalra találás.

Honlap

Ha megvan a domain név, és szerződtünk egy tárhely szolgáltatóval, egy megfelelő méretű tárhelyet biztosítva az internetes felületünk számára, akkor tudunk nekiállni a weboldalunk, webshopunk megépítésének. A honlap valójában fájlok struktúrába rendezett halmaza, többnyire adatbázisba rendezett adatokkal, amiket összetett kódok és kapcsolódások alkotnak. Annak ellenére, hogy kívülről slideshowt, menü pontokat, szövegeket és képeket lát az oldalra látogató.

Tárhely

Érdemes jól megválasztani a tárhely méretét. A szolgáltatók általában csomagokat kínálnak, ami nem csak tárhelyet, hanem úgynevezett futtató környezetet és adatbázis szolgáltatást is tartalmaz, ami szükséges a honlap működtetéséhez. Az adatbázis leegyszerűsítve olyan, mint egy óriási excel fájl, ebben található minden adat, ami a legtöbb honlaphoz bármely formában kapcsolódik.

A honlap tárhelyének is (általában) éves díja van, aminek mértékét a kiválasztott tárhely nagysága és a plusz szolgáltatások mértéke határoz meg. Érdemes több szolgáltató kínálatát, szolgáltatási minőségét és ár/érték feltételeit feltérképezni, mert mind árban, mind szolgáltatásban vannak különbségek. Azért is fontos leellenőrizni a tárhely szolgáltató minőségét, mert amennyiben a rendelkezésre állási idő nem megfelelő, könnyen azzal a problémával szembesülhetünk, hogy az oldalunk nem elérhető. Ez nemcsak a honlap építésének és adatokkal való feltöltésének, kezelésének időszakában lényeges. Nem csak bosszúság, hanem komoly üzleti hátrány is, ha egy kifizetett és működő oldal a tárhely szolgáltató minőségi hibájának köszönhetően nem elérhető.

Tárhely méret helyes megválasztása legalább olyan fontos, mint a szolgáltatás kiválasztása. A létrehozandó oldal tervezésnél erre is oda kell figyelni. A weboldal funkcióját legjobban támogató megoldások különböző méret igényűek. Egy egyszerűbb, dinamikus webes felület már 1 GB tárhellyel futtatható. Amennyiben nagyobb mennyiségű képet, animációt, hang és videó tartalmat, mozgó prezentációkat is el szeretnénk helyezni az oldalon, akkor érdemes 5-10 Gigabájtos vagy akár nagyobb méretben gondolkodnunk.

 
Hogyan képzeljük el a méretet?
Ha valakinek, aki még nem készített/készíttetett honlapot azt mondják, hogy adja meg a tárhely igényét, nagy eséllyel széttárja a kezét, és fogalma sincs róla. Ahhoz, hogy el tudjuk képzelni a tárhely méretet, vegyünk egy összehasonlító példát. 1 CD információ tároló kapacitása 650-700 MB. Az 1 GB tárhely körülbelül másfél CD kapacitását jelenti.

De a nagyságrend elképzelését segíti az is, ha egy SD kártya, vagy pendrive adathordozó képességére gondolunk. Mennyi minden fér rá egy ilyen kis eszközre és ehhez képest mekkora lehet a megvásárolt tárhely mérete. Különösen, ha felhő szolgáltatással kiegészítve kötünk szerződést.

Egyébként egy szolgáltatótól vásárolt megfelelő méretű tárhelyre nem csak egy weboldal kerülhet fel. Egy tárhelyhez több domain név is kapcsolható, azaz több oldal is létrehozható ugyanazon a tárhelyen. Ez azért előnyös, mert nem kell minden oldalhoz külön tárhelyeket vásárolni, ami költséghatékonyságot jelent az egy évre eső tárhely költségek tekintetében. A domain címekhez több e-mail cím is rendelhető, ami szintén hozzá tartozik a megvásárolt szolgáltatáshoz.

 

Itt említenénk meg a felhő szolgáltatást is, amivel tovább bővíthető a felhasználható terület. Természetesen ennek a szolgáltatásnak is díja van, azonban érdemes elgondolkodni azon, hogy ezt a szolgáltatást is bevonjuk az elérhető információk tárolása érdekében. A felhő szolgáltatás egyik előnye, hogy csak jogosultsággal rendelkezők láthatják, amit az admin ad meg. Így olyan felület tartozhat egy weboldalhoz, amit kívülről érkező nem láthat. Az eléréssel rendelkezők megtekinthetik, illetve fel is tölthetnek további adatokat, videókat, képeket. Ez arra is lehetőséget ad, hogy nagyobb fájlok, videók egymás között könnyen elérhetővé váljanak. Olyanok, amiket emailban, elektronikus levélben nem lehet továbbítani a fájl mérete miatt. A felhőben azonban az érintettek számára bárhonnan, tehát géptől függetlenül elérhetővé válnak. Mindezek mellett a felhő szolgáltatás az adatmentésben is szerepet játszhat. A felhőbe lementhető és biztonsággal tárolható egy weboldal vagy egy számítógép minden adata. Ez egy oldal helyreállításánál létfontosságú lehet.

Van, aki bizalmatlan a felhőben való tárolással kapcsolatban. A technológia fejlettségének köszönhetően azonban ez egy teljesen biztonságos megoldás. A világ különböző pontjain található szervereken tárolják fizikailag titkosított algoritmusokon keresztül a felhőben található adatokat. Egy átlag felhőszolgáltató a katonai szintű adatbiztonság mellett a felhasználó és a felhőszerverek közötti fájlátvitel feltörhetetlenségét is biztosítja, szinte ellehetetlenítve ezzel az illetéktelenek behatolását. Mivel a felhő géptől és helytől függetlenül bárhonnan elérhető, ezért kiváló eszköz nagy távolságban, akár más kontinenseken lévő partnerek számára az információ csere, és nagy mennyiségű adatfeltöltés és kezelés megoldásában. A felhőben tárolt adatok abban az értelemben is biztonságban vannak, hogy több helyen tárolódnak, így egy gép meghibásodás, vagy természeti katasztrófa esetén is biztosan megmaradnak és elérhetővé válnak a tárolt adatok és információk.

A felhő tárhely kapacitása is GB-ban értendő, amit az előfizetés mértékével arányos. Itt azonban nem csak a méret, hanem az adatforgalom és az erőforrás felhasználás is árnyalja az összeg mértékét. Ezért nagyobb cégeknél külön szakértői csoport dolgozik azon, hogy milyen léptékű felhő szolgáltatásra van szükség a működéshez, figyelembe véve a cég fejlesztési paramétereit is.

Amennyiben bármely okból az előfizető nem tudja fenntartani, fizetni a felhő szolgáltatást, az ott lévő adatok nem feltétlenül tűnnek el vagy semmisülnek meg. Viszont elérhetetlenné válnak az addigi tulajdonos számára. Ezért mielőtt felmondanák a szolgáltatást a korábbi tulajdonosok, szükség esetén vissza tudják menteni a felhőben lévő adat mennyiséget fizikai adathordozókra.

A tárhellyel kapcsolatos ügyintézés nem túl bonyolult, mindezzel együtt a Tegtrix csapata abban is segít, hogy mekkora tárhelyet érdemes megvásárolni. Illetve a csomagjainkhoz választható egy teljes körű ügyintézés is, így igazán minden adminisztrációval kapcsolatos terhet le tudunk venni az új weboldal tulajdonosának válláról.

SSL a biztonság

A honlapok zökkenőmentes működéséhez elengedhetetlen a biztonság. A csomagjainknál feltüntettük, hogy választható plusz szolgáltatásként a fizetős SSL (Secure Socet Layer), ami biztonságos, titkosított csatornát biztosít a felhasználó és a szerver között. Miért fontos ez? Az SSL biztonsági szolgáltatás amúgy ma már alapvető szükséglet bármilyen honlapnál és a Google is elvárja a meglétét. Az ingyenes SSL éppen ezért hozzá tartozik az alap szolgáltatáshoz, amit a ma már minden honlapfejlesztő automatikusan rátelepít az elkészült oldalra. Ezért önmagában nem kerül külön költségbe nálunk sem. Viszont mert ingyenes, ezért csak a minimálisan szükséges biztonsági fokozattal bír. Nyugodtan alhat a weboldal tulajdonosa, a honlap elérése tényleg biztonságban van. De akkor miért fizessünk érte?

A fizetős SSL-t azoknak ajánljuk, akiknek összetettebb oldala, illetve webshopja van. Tehát van rajta felhasználói fiók kezelés, regisztráció, vagy banki tranzakció, illetve a szokásosnál nagyobb adat és fájl mennyiség tárolása történik. Ezért webshopnál és kiemelt tevékenységeknél, ahol a kockázati tényező indokolja, csak a fizetős SSL szolgáltatással engedjük ki az oldalt. A költség egyébként éves szinten nem olyan magas, hogy ne érné meg egy cégnek, vállalkozásnak, de adott esetben egy közösségnek, vagy magánszemélynek is a magasabb szintű biztonságért cserébe. Ahogy a domain nevet, és a tárhely szolgáltatást, úgy az SSL biztonsági szolgáltatást is évente meg kell újítani, bele kell kalkulálni a fenntartási költségekbe.

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás sem tartozik bele az alap szolgáltatásokba, tehát plusz szolgáltatásként kell megrendelni. Nézzük, miért éri meg ezzel a költséggel megemelni egy oldal létrehozásánál a bekerülési összeget? Az senki számára nem újdonság, és mi is említettük többször, hogy az interneten található oldalak száma rendkívül magas. Ennek megfelelően ugyan abban a tárgykörben, szolgáltatásban, termék kínálatban is meglehetősen sok honlap, elérhetőségi adat jön ki, amikor a Google keresőbe beírjuk a keresett terméket, illetve szolgáltatást. Mivel az emberek jelentős többsége a Google kereső által kidobott találatok számától függetlenül az első, maximum a második oldalt nézik meg.

Elképesztő harc folyik azért, hogy egy honlap lehetőleg már az első oldalon jelenjen meg. Vagy benne legyen legfeljebb az első 15 találatban. Elképzelhető, hogy ez mennyire komoly feladat a honlap építés szempontjából, és csak a legjobban optimalizált oldalaknak sikerülhet. A keresőoptimalizálásnak ennek megfelelően számos tényezőt kell figyelembe vennie, miközben meglehetősen szűk karakter tartományban kell meghatározni például az optimalizáláshoz szükséges tartalmi útmutatást, ami ráadásul szöveges tartalmában tulajdonképpen 100 %-ban fednie kell az aktuális oldalon lévő tartalmat. A keresőoptimalizáló szoftverek, kulcsszó kereső támogatások segítenek ebben a feladatban, amit érdemes felhasználni. A jól beállított, eredményesen keresőoptimalizált oldal elkészítését bizony érdemes szakemberre bízni, mert mondhatjuk, hogy ez nem kis munka, ami szélesebb körű és alapos informatikai működési és alkalmazás ismeretet is megkíván! Érdemes keretet biztosítani az új honlap készítésénél, mert a siker bizony múlhat azon is, hogy hányan találnak rá az oldalunkra. De nem csak új honlapnál javasoljuk! Régebben elkészített oldal átvizsgálása, optimalizálás frissítése is javasolt, hiszen számos változás történt az elmúlt időszakban az internetes kereső szokásokban, az érdeklődői és vásárlói attitűdben. Annál is inkább, mert a kulcsszó keresés a megfigyelések szerint földrajzi területenként is változik. Ebben van jelentősége a települések nagysága, vidéki, fővárosi, külföldi és magyar igények között megmutatkozó különbségeknek köszönhetően is. Az optimalizálás egyébként olyan weboldalaknál is fontos, ahol a szöveg tartalom kevesebb, így a kulcsszavak előfordulása is kevéssé alkalmazható. Ezekben az esetekben egyéb beállítási paraméterekre fokuszálva érjük el a kívánt eredményt.

Jogi dokumentumok

A jogi dokumentáció elkészítése szintén a plusz szolgáltatások kategóriájába tartozik. Jó tudni, miért is vállalkozunk erre. Milyen esetben és milyen jogi dokumentumokra lehet szüksége egy weboldalnak?

Ilyen például a GDPR kompatibilis kötelező adatvédelmi szabályzat. Ezt a legegyszerűbb, statikus honlap esetében éppen úgy el kell készíteni és az oldalon jól láthatóvá kell tenni, mint egy bonyolultabb, összetettebb funkciójú oldal esetében. Az adatvédelmi szabályzat nem csak a cookie-k (sütik) elfogadására vonatkozik, hanem minden adat kezelésére. Az oldalra érkező IP címe például visszavezethető akkor is, ha nincs tartalmi üzenet váltás, szolgáltatás, vagy termék mozgás az oldal tulajdonosa és az oldal látogatója között. Tehát maga az oldalra történő belépés, bejelentkezés, egy kérdőív kitöltése is adatnak minősül. A GDPR ennek megfelelően az oldalra látogatók védelmét is szolgálja. Ez jelenti a biztosítékot, hogy senki, semmilyen formában nem él vissza az adataival. Amennyiben hírlevél szolgáltatás, forgalmazás, vásárlás történik az oldal segítségével, akkor az adatvédelmi szabályzatot ennek megfelelően kell elkészíteni.

Az adatvédelmi szabályzat, a GDPR hiánya súlyos büntetést, nagy összegű pénzbírságot von maga után. Ezért ezt semmiképpen nem lehet, nem szabad kihagyni! A Tegtrix által készítendő jogi dokumentáció minden tekintetben megfelel a követelményeknek.

Természetesen ezeket nem mi, az informatikai területtel foglalkozó szakemberek készítjük el, hanem jogi szakértőt kérünk fel erre a feladatra.

Webshopok esetén nem csak az adatvédelmi szabályzatnak kell szerepelnie, hanem rendelkezni kell ÁSZF-szel, vagyis Általános Szerződési Feltételekkel is. A webshop vásárlójának a vásárláskor jeleznie kell, hogy ezt a szabályzatot megismerte. Ez általában egy kis kockába történő pipa, jóváhagyás formájában történik. Ez persze azt is feltételezi, hogy a vásárló valóban megismerte a benne foglaltakat. Az ÁSZF elkészítéséhez sem kerülhető ki a jogi közreműködés.

Fotó felhasználás

Az Európai Unióban nagyon szigorúan szabályozzák az adatok felhasználását. A képek felhasználása sem kivétel ez alól. Sőt, a képek alapvetően jogdíj kötelesek is, tehát nagyon oda kell figyelni arra, hogy honnan származik az a tartalom, ami felkerül az oldalra. vannak ingyenesen elérhető oldalak, ahonnan szabadon fel lehet használni képeket. De ezek feltüntetése is kötelező. A Tegtrix által kínált csomagokhoz viszont plusz szolgáltatásként, lehetőséget biztosítunk jogtiszta fotókhoz való hozzáférésre. Ezt szolgálja a Stockfotó szolgáltatásunk. Bár ez is további költséget jelent, azonban egy oldal dizájnjához hozzátartoznak a minőségi képi megjelenések, amiket téma specifikusan lehet kiválasztani a fotó adattárból. A Stockfotók egyébként éppen azért fizetősek, mert a költségeit nem mindenki vállalja. Így egy-egy fotó nincs ott számolatlanul más oldalakon úgy, mint a szabadon felhasználható képek esetében. Sok olyan kép van, ami nagyon sok oldalon „jön szembe” az ingyenes elérhetőség okán.

A Stockfotó egyébként még a költségtérítéssel is sokkal jobb lehetőség, mint egy fotós munkáját megfizetni. A profi fotósok ugyanis meglehetősen drágán dolgoznak. A képek megjelenését pedig általában szabályozzák, éppen a jogdíjas tevékenység okán. Tehát összességében a minőség biztosítása érdekében, érdemes ezt a Stockfotó szolgáltatásunkat is igénybe venni. A fotókhoz való hozzáférést mi adjuk meg. Téma specifikusan 100 fotó kiválasztására van lehetőség az egy hónapra vonatkozó előfizetés során. Ez bőségesen elegendő egy honlap építéshez, vagy egy kész oldal megújításához. Természetesen az egy hónapos hozzáférés igény szerint hosszabbítható is újabb időszakkal, ami minden alkalommal további 100 fotó elérését garantálja. A havi előfizetés díja messze kisebb, mint egy fotós egyszeri munkadíja, ami során meg sem oldható 100 különböző fotó téma specifikus elkészítése. A Stockfotó ugyanis 50 millió képet tartalmazó adatbázis! A fotók kiválasztásában a Tegtrix csapat igény esetén természetesen segít, így akár ránk is bízhatja a megrendelő a fotó válogatást, amennyiben ő maga nem kíván a rengeteg képből személyesen, akár órákig, napokig válogatni az oldal és a téma számára megfelelő fotókat.